Network Menu

På svindlande kustvägar i södra Italien

Sorrento Capri (1)
Sorrento Capri (15)
Sorrento Capri (16)

Efter fem intressanta SWEA-dagar i anrika Bologna bar det av söderut mot nya spännande mål. Ett hundratal Sweor hade valt efterresan mot Sorrento och Capri.

Tidig morgon steg vi på expresståget mot Neapel för tre timmars resa söderut. Underbara Rimini-Swean Lotta Nilsson var med som reseledare. Väl framme i Neapel tog vi plats i två bussar med femtio Sweor i varje. Två lokala guider från Neapel stod redo att ta hand om oss. Vår buss fick helt otroliga Simona! Så full av information och detaljer och samtidigt så festlig och underhållande. Vi började med en busstur genom Simonas hemstad Neapel, allt medan hon gjorde kommentarer om Italiens inkompetenta styrande makter. ”Sorry, I did not mean to say Maffia, I meant Government…”. Ofta avslutade hon sina utlägg med ”now I’m really going to tell you the truth” eller ”I’m so frustrated, please, I need some coffee”.

Simona bjöd verkligen på sig själv och fick oss alla på gott humör! Så bar det av på Simonas kustväg ”Mama Mia” mot Sorrento. Simona underhöll oss med berättelser från den grekiska mytologin, om Romarriket, om arkitekturen vi passerade och mycket mer, allt medan vi satt där och tänkte ”Mama Mia, så brant det är!” Men vår duktiga busschaufför klarade kurvorna med glans! Hotell Michelangelo i Sorrento var lite av en dröm. Vårt rum med balkong vette mot en grönskande innergård med en liten pool. På kvällen letade vi oss fram till La Basilica Restaurant för en 4-rättersmiddag med underhållning av skönsjungande italienare. Mycket mätta och nöjda strosade vi ett tag bland Sorrentos mysiga gränder innan vi återvände till våra hotell för lite välbehövlig sömn. Några i det yngre gardet fortsatte att roa sig på stadens karaokebar.

Upp tidigt nästa morgon för bussfärd längs den vackra Amalfikusten. Vi blev helt betagna av denna kuststräcka med berg som brant störtar ner i havet, charmiga vikar, grottor och små stenstränder. Vilket förtrollande landskap! Vilka hisnande vyer! Och alla byar och städer som kläder bergssluttningarna. Hus målade i vitt eller varma pastellfärger omgivna av trädgårdar och terrasser. Det är lätt att förstå varför så många förälskar sig i Amalfikusten.

I bussen satte Simona på sång av Caruso. Nu var vi på väg till musikens stad Ravello, belägen på en hög klippa 350 meter över havet. Vilken stad! Ravellos historia går tillbaka till 600-talet e.Kr. då en romersk koloni grundade staden. Här såg vi arkitektur från århundraden tillbaka. Det var här Richard Wagner fick inspirationen till Klingsors trädgård i Parsifal. Till hans minne anordnas varje år en musikfestival.

Tillbaka till hotellet och vårt sköna, stora rum. Snabb dusch, omklädning och iväg till Piazza Tasso där en överraskning väntade. Det blev en oförglömlig kväll som började med en sagolik middag i teatern. Så började föreställningen – Sorrento Musical med fyra olika akter som representerade havet och fisken, marknaden, solnedgång och kärlek, och den sista akten fest, dans, folkliv och ”the joy of life”. Full fart, härliga röster och dansare!

Idag besöker vi ön Capri – en av de vackraste platserna på jorden. Vi tog färjan från Sorrento i hällande regn – det fullkomligt störtade ned. Som dränkta katter stuvade vi in oss på färjan till Capri. Men när vi steg av i hamnstaden Marina Grande tittade solen fram. Första stopp var den svenske läkaren och författaren Axel Munthes Villa San Michele i staden Anacapri. Axel Munthes ”Boken om San Michele” utkom 1929 på engelska och blev en enorm succé. Snart blev hans villa på Capri en turistattraktion och är det fortfarande. Ett magiskt ställe som gav plats för drömmar, skönhet och även längtan och sorg. Ett citat av Axel Munthe som håller sig kvar hos mig: ”Mitt hem skall vara öppet för sol och vind och havets röster – liksom ett grekiskt tempel – och ljus, ljus, ljus överallt!” I själva staden Capri gick en del av oss till fots upp till klostret San Giacomo och kejsare Augustus trädgårdar. Andra hann också med en timmes båttur runt halva ön Capri med alla dess grottbildningar efter kusten.

Upp tidigt för utflykt till Pompeji, staden som begravdes under Vesuvius aska och lava år 79 e.Kr. Vilken intressant dag med duktig guide som skickligt undvek massan av turister, som fortfarande fanns där trots sent på säsongen. Ruinerna gav oss detaljerade ögonblicksbilder av det romerska vardagslivet under första århundradet. En amfiteater, romerska bad, butiker, hus, trädgårdar, gator, torg, graffiti på latin, en hund och människor kan ses eller lätt föreställas.

Sista kvällen blev åter oförglömlig. Bussar tog oss upp över bergen till en liten by för sista festen. En stor härlig familj välkomnade oss! Vi bjöds på alldeles för mycket god mat och mycket dryck. Men vi åt och drack och njöt. Tacktal hölls. Visor sjöngs under skratt och glam. Och till sist ”a big performance” av vår gemytlige värd, som stående på en stol sjöng ”Volare” för full hals med Sweorna sjungandes refrängen. Helt underbart!

Text och Foto: Kickan Williams, South Florida

Sorrento Capri (2) Sorrento Capri (3) Sorrento Capri (4) Sorrento Capri (5) Sorrento Capri (6) Sorrento Capri (7) Sorrento Capri (8) Sorrento Capri (9) Sorrento Capri (10) Sorrento Capri (11) Sorrento Capri (12) Sorrento Capri (13) Sorrento Capri (14)  Sorrento Capri (18)